Питання резервів наповнення місцевих бюджетів Сумської області у 2019 році – на порядку денному бюджетної комісії

На розширене засідання постійної комісії з питань бюджету, соціально-економічного розвитку, інвестиційної політики, міжнародного та міжрегіонального співробітництва Сумської обласної ради зібралися всі її члени. Участь у ньому взяли керівники профільних департаментів та управлінь ОДА, очільники окремих міст та районів області, представники правоохоронних органів.

І хоча на порядку денному стояло лише одне питання, за словами голови комісії Миколи Березіна, воно на сьогодні особливо важливе. Адже йшлося про резерви наповнення місцевих бюджетів Сумської області у 2019 році та проблему з забезпеченістю, а якщо бути точним, з незабезпеченістю до кінця поточного року коштами на заробітну працівників бюджетної сфери.

Директор Департаменту фінансів Сумської обласної державної адміністрації Олена Батраченко проінформувала присутніх про те, що затверджений на 9 місяців обсяг доходів виконано на 100,3%, понадпланові надходження відповідного періоду склали 12,7 млн. гривень, однак річний показник складаєлише 72,3%. Приріст надходжень в цілому по області проти відповідного періоду минулого року склав 14,9%, або 612,2 млн. гривень (за 8 місяців 2019 року - 15,7%, внаслідок чого область посідала 23 рейтингове місце. У той же час у середньому по Україні приріст становив 19,6%).

Аксіома: від виконання місцевих бюджетів безпосередньо залежить і наповнення обласного бюджету. Так, за звітний період до загального фонду обласного бюджету надійшло податків та зборів (власного фінансового ресурсу) на суму 754,4 млн гривень, що складає 68% до затверджених показників на рік та 95,5 відсотка до плану на 9 місяців. Приріст надходжень у порівнянні з аналогічним періодом минулого року становить 11,2%, що менше середньо-обласного показника. Невиконання плану надходжень відповідного періоду складає 35,6 млн гривень.

Депутати зацікавилися, у чому ж суттєві причини невиконання обласного бюджету. Однією з них є зміни у законодавстві, що відбулися у 2019 році. Як пояснила Олена Батраченко, обласний бюджет було позбавлено одного з джерел надходжень - рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів у частині деревини, заготовленої у порядку рубок головного користування. У результаті обласна скарбниця в поточному році недоотримає близько 43 млн гривень. Ще десь 10 млн гривень втрачено внаслідок заборони розміщувати кошти загального фонду на депозитних рахунках у банківських установах. І, безумовно, наповнення обласного бюджету залежить від економічної активності і фінансової спроможності інших місцевих бюджетів регіону.

Основою економічної бази Сумської області була і залишається сільськогосподарська галузь, забезпечуючи майже 20% загальної суми надходжень місцевих бюджетів області, а по бюджетах об’єднаних територіальних громад - від 30 до 45%. На жаль, нині маємо суттєве зменшення податкових надходжень саме від підприємств сільської галузі.

- Члени бюджетної комісії неодноразово на своїх засіданнях порушували питання плати за землю як ще одного вагомого джерела наповнення місцевих бюджетів, – зауважують голова комісії Микола Березін та його колеги. - Частка плати за землю становить нині більше 13% надходжень загального фонду зведеного бюджету області, з яких 43% дає сільськогосподарська галузь. Так, саме наші землі – головний резерв. Але як ми їх використовуємо? 484,4 тис. га «експлуатують» аграрні компанії. Найбільше земель у ТОВ «Кернел-трейд» - 91,1 тис. га. Однак ніхто не знає точної цифри, адже крім «офіційних га» є ще проектні елементи, сіножаті, пасовища, не успадковані та невитребувані паї. Як і хто їх використовує, на жаль, не відомо.

Свої зауваження й пропозиції депутати профільної комісії обласної ради неодноразово направляли до облдержадміністрації, управлінь, департаментів.
Але, на превеликий жаль, говорить Микола Березін, реакція відсутня.

- Для прикладу, постійна комісія 22.08.2019 розглянула питання наповнення бюджету області та обласного бюджету, але і на цей протокол відповідь не надійшла, - говорить Микола Якович. - Ми рекомендували ОДА на колегії заслухати керівників тих районів та ОТГ, які не виконують узяті ними ж зобов’язання щодо наповненню обласного бюджету. У підсумку маємо неприглядний результат: за 8 місяців уже не 12 районів та ОТГ, а 25 з 50 не виконали плани, взяті на сесіях рад. Обласний бюджет теж не виконаний.

Усього за період з 2018 року ОДА, департаментам та управлінням направлено 79 рекомендацій від комісії з питань бюджету. На окремі надійшли відписки. Це стосується не лише наших рішень. Не виконуються постанови КМУ, направлені в першу чергу на розвиток економіки. Таке ж ставлення і до виконання вимог Закону України «Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України, Бюджетного кодексу України, Земельного кодексу України, «Про місцеве самоврядування в Україні». Як результат – нам надають проекти програм, бюджети без конкретних очікуваних результатів, без відповідальних, без термінів виконання. Вважаю, що ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» облдержадміністрації невідома, - переконаний Микола Березін і додає: - Тому без наведення порядку саме в питаннях дотримання вимог чинного законодавства про ефективну роботу говорити неможливо. Ми забули про виконання вимог Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», в ст. 27, 28 якого чітко сказано, як формувати програму соціально-економічного розвитку та місцевий бюджет. Відсутня практика в області стосовно виконання вимог ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», де чітко говориться, що рішення ради, прийняті в рамках повноважень, є обов’язковими до виконання.

Постійна комісія з питань бюджету неодноразово рекомендувала обласній державній адміністрації щоквартально підбивати підсумки роботи районів, міст і ввести одним із головних рейтингових показників: «Віддача 1 га землі сільськогосподарського і несільськогосподарського призначення в бюджет області».

- Ми, на жаль, не можемо добитись ні в районах, ні в Держгеокадастрі, ні в АПК даних про можливості в використанні земель, у першу чергу щодо наповнення бюджету області, - каже Микола Березін і називає ще один резерв наповнення бюджету. Йдеться про ефективне використання лісів Сумщини.

- За 8 місяців 2019 року бюджетна сфера перерахувала в бюджет 874,1 млн. гривень, тоді як лісове господарство лише 45,1 млн гривень, сільське господарство – 388 млн гривень, промисловість – 559,8 млн гривень, - не приховує розчарування Микола Якович.

Негативні тенденції щодо зменшення обсягів надходжень, зниження темпів їх приросту, або збільшення обсягів недоїмки створюють ризики невиконання місцевих бюджетів, нарощування обсягу незабезпеченості коштами на оплату праці і утворення заборгованості із заробітної плати працівників бюджетної сфери. За уточненими даними, які озвучила Директор Департаменту фінансів Сумської обласної державної адміністрації Олена Батраченко, загальна сума дефіциту коштів на оплату праці працівників бюджетної сфери області становить 135,3 млн гривень. Як результат, станом на 01.10.2019 заборгованість місцевих бюджетів по оплаті праці з нарахуваннями працівників бюджетної сфери, термін виплати якої пройшов, становила 28,8 млн гривень. Найбільший обсяг незабезпеченості фіксується у медичній галузі. Дефіцит у сумі 78,2 млн гривень декларують 13 з 18 місцевих бюджетів, на утриманні яких є заклади вторинної медичної допомоги. Не краща ситуація склалася і в освітянській галузі.

Відтак депутат Олександр Стрельченко вніс пропозицію рекомендувати обласній державній адміністрації підготувати проект рішення про звернення до Міністерства фінансів України та Кабінету Міністрів України щодо виділення Сумській області додаткових трансфертів з державного бюджету на виконання делегованих державою повноважень. Депутати погодились з думкою колеги та запропонували розглянути проект звернення на черговій сесії обласної ради.

Народні обранці після детального обговорення питання порядку денного були одностайними у прийнятті рішення.

Насамперед, з метою недопущення заборгованості з виплати заробітної плати працівникам бюджетних установ, що утримуються за рахунок місцевих бюджетів Сумської області, порекомендували обласній державній адміністрації надати обласній раді інформацію про причини невиконання доходної частини місцевих бюджетів області за 9 місяців 2019 року, зокрема обласного бюджету; наявність недоїмки з податків, зборів, обов’язкових платежів до місцевих бюджетів усіх рівнів; ефективність використання бюджетних коштів; результативність використання ПЦМ бюджетування; достовірність даних у складених розпорядниками коштів бюджетних запитів. Розглянути зазначене питання на колегії обласної державної адміністрації.

На думку обласних депутатів, облдержадміністрації необхідно негайно спільно з Головним управлінням ДФС у Сумській області, Головним управлінням Держгеокадастру у Сумській області, управлінням Держпраці у Сумській області, правоохоронними органами детально вивчити в розрізі районів, міст обласного значення, ОТГ питання цільового використання земель, виявити можливі схеми ухилення від оподаткування суб’єктів господарювання, наявність у них договорів оренди земель, необлікованих найманих працівників тощо. У випадку порушень чинного законодавства акти перевірок направити до правоохоронних органів області. Про результати роботи на сесії обласної ради поінформувати про проведені заходи з порушеного питання.

Депутати обласної ради переконані, що озвучені ними зауваження і пропозиції тільки посприяють успішній підготовці Програми соціально-економічно розвитку й обласного бюджету Сумської області на 2020 рік з урахуванням вимог Бюджетного кодексу України, Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні» та «Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України».

 

 

Електронні петиції

Документи облради

facebook twitter youtube